În perioada interbelică, educația Montessori era bine cunoscută în România. Operele principale ale Mariei Montessori publicate până la cel de-al Doilea Război Mondial au fost traduse și în limba română. Educatori și profesori români au participat la congrese internaționale Montessori, au fost deschise școli în diferite orașe ale tării. A fost înființată Asociația Montessori România (AMR), avându-l pe Constantin-Rădulescu Motru drept președinte și pe Ion Rădulescu–Pogoneanu drept vice-președinte; Nicolae Titulescu a fost numit președinte onorific, iar secretar era Ilie Șulea Firu. Din comitetul onorific făceau parte și Dimitrie Gusti, Constantin Angelescu și Constantin Kirițescu. Nicolae Titulescu era, de asemenea, și membru onorific al comitetului organizației Association Montessori Internationale (AMI), organism internațional înființat de Maria Montessori însăși. AMI are menirea de a proteja și continua opera Mariei Montessori și deține standardele de calitate ale educației Montessori la nivel internațional. În 1931, Maria Montessori l-a numit pe Ilie Șulea Firu, cu care a avut o corespondență bogată, director general al mișcării Montessori din România. În 1977 apare în limba română cartea Descoperirea copilului în traducerea lui Ilie Șulea Firu, care devine președintele AMR și va păstra această funcție pâna la stingerea sa din această viață. Acest entuziasm extraordinar din perioada interbelică se va stinge treptat odată cu instaurarea regimului politic ce a urmat.
Atmosfera Montessori s-a revigorat în România după evenimentele din decembrie 1989. Au fost traduse și publicate în limba română mai multe dintre cărțile Mariei Montessori, și anume: Mintea absorbantă, Copilul în familie, Educație și pace și Taina copilăriei. Au fost înființate grădinițe și școli Montessori în cadrul favorizant al recunoașterii metodei prin Legea Educației. Ministerul Educației aprobă curriculumul Montessori. Relația cu AMI se restabilește treptat și se semnează, la 28 mai 2012, acordul de afiliere cu Asociația pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România (ADEMR), reprezentant AMI în România, cu scopul de a promova educația Montessori, de a contribui la formarea comunității și la menținerea standardelor educației Montessori în țara noastră. Acțiunile ADEMR se doresc a fi o continuare a eforturilor depuse în perioada interbelică și după decembrie 1989 de către AMR. Din 2013, Montessori Institute of Bucharest (MIB) organizează cursuri de formare pentru educatori acreditate de AMI și devine astfel posibilă creșterea constantă a numărului de grădinițe și școli Montessori în țara noastră.
Încet, încet, se aprinde din nou flacăra Montessori în România, care pune în lumină, pe soclul firescului, copilul, această ființă necuprins de frumoasă și minunată în ochii celor care o înțeleg.